Mentální trénink - emoční stabilita

Emoční stabilita

Máme zde další pokračování našeho seriálu o mentálním tréninku.

Jak jsem psal v úvodním článku, seznámíte se v této sérii se základními radami a informacemi, jak pracovat s „ hlavou sportovce“. Emoce jsou spontánní a na naše chování mají zásadní vliv. Pokud chceme, aby se sportovec naučil kontrolovat své emoce, musíme pochopit, jak emoce chování sportovce ovlivňují.

Pro výkon sportovce je důležitá změna sympatického nervového systému, který je tím zásadním faktorem, který ve výkonové rovině „šlape na plyn“. Sympatický nervový systém je autonomní. To znamená, že nepodléhá naší vůli. Sympatický nervový systém přivádí tělo sportovce do stavu připravenosti na sportovní výkon. Stimuluje transport kyslíku a přísun energie. Z nadledvinek se díky sympatickému nervstvu uvolňuje velké množství hormonů kortizolu a adrenalinu. Dá se říci, že v té chvíli začíná v těle mnoho změn, které se dají přirovnat k „pocitu ohrožení“. U nezkušeného sportovce může tento stav organismu vést ke špatnému provedení naučeného pohybu, ztrátě soustředění, či koncentrace.

Emoce mají tedy na výkon sportovce velký vliv. Dokážou pozitivně i negativně ovlivnit myšlení a chování sportovce v závodě. Nezapomínejme ale, že lidské tělo je velmi vyvážené a dokáže prostřednictvím parasympatického aparátu vnést do psychiky sportovce klid. Emoce můžeme rozdělit do 4 kategorii a jedním z cílů mentální přípravy by mělo být rozpoznání jejich účinku na sportovce.

Rozdělení emocí:

1. Příjemné a aktivující

2. Příjemné a tlumící

3. Nepříjemné a aktivující

4. Nepříjemné a tlumící

Na základě těchto informací by si měl sportovec / trenér/ udělat vlastní profil tak, aby dokázal emoce efektivně využívat. V poslední době mají trenéři a sportovci k dispozici produkt My sasy , který provádí měření variability srdeční frekvence. Na jeho základě vidíme dopad tréninkové činnosti na celý organismus.

Faktory ovlivňující emoční stabilitu sportovce:

  1. Napětí v průběhu soutěže;
  2. Stres sportovního prostředí;
  3. Obavy a strach při výkonu;
  4. Myšlenky sportovce.

Strategie, které vedou ke zlepšení emoční stability:

  1. Dosažení optimálního napětí

Toho nejlepšího výkonu dosáhne sportovec pouze v optimálním napětí. Všeobecně se dá říci, že máme dvě nastavení – nízké napětí či příliš vysoké napětí. Při nízkém napětí /nestává se ve sportu moc často/ potřebujeme aktivovat energii, potřebujeme zvednout srdeční frekvenci, či sám sebe hlasitě povzbuzovat. Při sportu většinou řešíme opak – vysoké napětí. Řešíme, jak sportovce zklidnit. Uvolňovací techniky jsou právě tím prvkem mentální přípravy, který budeme používat ke snížení napětí. Patří sem  - smích, uvolňovací techniky – dechová cvičení, autogenní trénink.

  1. Duševní /mentální/ představa

V rámci sportovní činnosti používáme všechny smysly k vytvoření mentální představy konkrétního sportovního výkonu. Sportovec si v rámci tréninku vytváří představy o konkrétním závodním výkonu, situaci, kontaktu s ostatními závodníky. Pomocí představy můžeme navodit různé pocity  - připravenost, uvolněnost, sebedůvěru, bojovnost.

Při správném provádění těchto cvičení dokážeme navodit také reakci organismu. Tj. uvolnění hormonů v lidském těle. Síla mentální představy je v tom, že náš mozek nerozlišuje rozdíl mezi realitou a představou. Dá se říci, že v rámci mentálního treninku – představy můžeme efektivně trénovat jednotlivé pohybové vzorce.

  1. Kontrola myšlení, samomluva

Každá myšlenka, kterou máme během tréninku /závodu/, má za následek určitou tělesnou reakci. Myšlenky se projevují na našem chování v závislosti na dané situaci, v níž se nacházíme. Tím pádem myšlenky zásadně ovlivňují průběh a výsledek závodu. Sportovec se musí naučit myšlenky kontrolovat – tím vytvoříme efektivitu a funkčnost myšlenek. Při mentálním tréninku bychom se měli zaměřit na myšlenky, pocity, které nám pomáhají akceptovat danou situaci a vyvolávají pocit uvolnění, spokojenosti, sebejistoty – to je to co nás nebrzdí. Zase naopak si musíme dávat pozor na myšlenky, které vyvolávají negativní pocity – strach, nejistota. Stejně jako musí být automatizován náš sportovní pohyb, musí být podobným způsobem automatizován způsob našich myšlenek. Způsob myšlení musí být trénován. K tomu nám slouží i situace mimo sportovní prostředí. Musíme si uvědomit situace, které vyvolávají nervozitu. Tyto situace musíme svým myšlením otočit. Tréninkem se tedy můžeme dopracovat k systému alternativních myšlenek, které nám budou sloužit k přebití negativních myšlenek.

  1. Mentální rutina

Poslední strategií k vytvoření emoční stability je mentální rutina. Ta spojuje všechny naučené principy dohromady. Mentální rutinu tvoří 4 kroky, podle kterých vytváříme rutinní postupy pro řešení jednotlivých situací:

  1. Pozornost – musíme vědět, kde máme své myšlenky;
  2. Balanc – vytvořit moment klidu, pocit uvolnění;
  3. Koncentrace – zaměření na cíl, který máme ;
  4. Provedení – domluvíme se sami se sebou, co jsme natrénovali a co použijeme.

Nezapomeňte tedy, že k dosažení optimálního výsledku je třeba nejdříve cvičit jednotlivé strategie. V tréninku jednotlivé kroky mentální rutiny pozorně sledovat a „kódovat“. Teprve po neustálém kontrolovaném používání je možné rutinu zvládnout a automatizovat. Až po určitém čase se zabuduje do našeho systému.


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


Akce

S ohledem na aktuální situaci Vám zatím bohužel nemůžeme doporučit příliš mnoho příležitostí ke startu. Ale to neznamená, že byste na svůj cíl a záměr, vyzkoušet si triatlon, měli rezignovat! Sledujte aktuální informace zde i na serveru triatlon.cz. Aktuální termínovku najdete na czechtriseries.cz

Zde na stránkách M1T najdete spoustu užitečných informací, jak se připravovat i v domácích a velmi omezených podmínkách! Držíme Vám palce!

O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2020, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing