Další okolnosti ovlivňující tepovou frekvenci

09.04.2019 12:24

Další okolnosti ovlivňující tepovou frekvenci

V minulém článku jsme si popsali jak TF ovlivňuje únava, stav trénovanosti, nervozita a psychický stav, co její změny znamenají a co z toho plyne pro naši přípravu. Jsou ale i další, vnější vlivy, jež TF ovlivňují a o nichž už jsem se ve stručnosti zmínil a dnes bych je chtěl probrat podrobněji.

Teplota prostředí - nemalý vliv na tepovou frekvenci má i teplota okolního prostředí, neboť při teplém počasí stoupá teplota tělesného jádra a i když tělo spustí mechanismy k jejímu snížení (především pocení), stoupá při stejné intenzitě zátěže TF. Pokud se tělo začne citelně přehřívat, může být vzestup TF i celkem značný. Zvláště při náhlých změnách klimatu (přelet do teplých krajů) je zapotřebí se nejdříve na danou teplotu, a často i vyšší vlhkost vzduchu,   aklimatizovat zařazením několika velmi lehkých tréninků v prvních dnech po příletu. Při chladnějším počasí je naopak TF nepatrně nižší.

Teplotní diskomfort - přehřívání se - platí to samé jako o teplotě prostředí. Pokud to s oblečením neodhadneme a oblečeme se mnohem více, než je potřeba, bude docházet k přehřívání organismu, vzestupu TF a následnému poklesu výkonu. Situace je o to horší, že ochlazování vlivem odpařujícího se potu pod vrstvami oblečení nefunguje tak, jak by mělo.

Vlhkost prostředí - čím vyšší vlhkost vzduchu, tím horší odpařování potu a s tím spojené ochlazování organismu. Nejhorší kombinací, která zapříčiní snadné přehřátí organismu a vzestup TF je vysoká teplota společně s vysokou vlhkostí vzduchu. Triatlonisté v Malajsii nebo na Havaji by mohli vyprávět.

Nadmořská výška - nadmořská výška má celkem zásadní vliv na TF. K jejímu vzestupu dochází nejen při samotném tréninku, ale i v klidu a to až do doby, než se organismus na zvýšenou nadmořskou výšku aklimatizuje. To závisí na mnoha faktorech, především na tom jak vysoko jsme a na tom jak často se pohybujeme ve vyšších nadmořských výškách. Sportovci, kteří jsou v horách často se aklimatizují mnohem rychleji. Opět platí - velmi obezřetný trénink v prvních dnech až do fáze aklimatizace.

Na závěr této problematiky bych ještě uvedl jednu zajímavost pro triatlonisty, která se celkem často diskutuje a tou je frekvence šlapání. Řeší se sice především v závislosti na celkovém výkonu, ale TF s tím velmi úzce souvisí a nahrávala by do karet spíše silovým jezdcům než těm "kmihovým". Je tu ale to dobře známé ale…   Energeticky nejvýhodnější je totiž frekvence šlapání okolo 60-70 otáček za minutu. Jenomže abychom při této frekvenci dosáhli potřebného wattového výkonu, museli bychom vyvíjet tak obrovskou sílu, že přetížíme svaly a nebudeme schopni zrychlovat. Proto se kadence kolem 70ot/min. používá maximálně při jízdě do kopce, ale i tam je trendem poslední doby kadence vyšší, kdežto na rovině se jeví ideální kadence 90-105ot/min. To už ale není přirozené pro naši svalovou inervaci a rychlost stahování svalových vláken a proto se tato kadence musí trénovat a to pokud možno i v zimě na válcích, nebo trenažeru a není od věci zařazovat do tréninku i kadenci vyšší. Už proto by váš měřič TF, nebo cyklocomputer, měl mít snímač kadence.

S tepovou frekvencí jako takovou, ale zdaleka ještě nekončíme. V následném článku si popíšeme co se děje, když naše TF neodpovídá ať už v klidovém stavu, při tréninku, nebo po něm, normálu a vymyká se obvyklým hodnotám. V té chvíli je jasné, že se něco děje a je potřeba odhalit příčinu a rychle reagovat. Pokud tak neučiníme, můžeme se dostat až do stavu dlouhodobé únavy a přetrénování. A i o tom si něco málo napíšeme v jednom z dalších článků, i když už se jedná o dost „odbornou“ problematiku.

MM


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2019, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing