Jak začít s plaveckou přípravou na novou sezónu?

17.12.2017 18:22

Jak začít s plaveckou přípravou na novou sezónu?

Právě podzim je ideální k tomu, abyste svou plaveckou přípravu zahájili. Většina z Vás má totiž za sebou ideálně měsíční i delší plaveckou pauzu, takže je čas opět pomalu a systematicky začít.

Někteří, ve snaze se výrazněji výkonnostně posunout, se snaží plavat celoročně, což je samozřejmě chybou. Nejen že si neodpočine Vaše psychika, ale také nedáte šanci trenérovi, aby Vás po plavecké pauze konečně zbavil Vašich špatných technických návyků a trochu na Vás po této stránce zapracoval. Každý samozřejmě vyžaduje trochu jiný přístup a metody.

Nicméně, největší šance udělat něco s Vaší technikou je právě po zhruba měsíční pauze, kdy se k plavání vrátíte. I metody jsou dosti nezvyklé a většina z Vás by se nejspíše divila, co všechno se dá pro zlepšení stylu a tím i celkového plavání ještě stále udělat! 

Ze skladby plaveckých tréninků z velké části vymizí plavecký způsob kraul, s čímž se mnozí těžce smiřují a pokládají to za holý nesmysl, protože právě kraul je to, co potřebují umět. Naopak pak zásadně naroste podíl ostatních způsobů, plaveckých cvičení, nohou, vlnění a dalších plaveckých dovedností. A tak někteří notoričtí dříči dokonce v tomto období přestávají chodit na společné tréninky vedené trenérem a vrátí se až ve chvíli, kdy už se zase „normálně“ plave. Ke své škodě! Často jsou to však právě tito lidé, co se pořádně plavat nikdy nenaučí a jejich zlepšení bude minimální.

Špatné návyky let minulých je totiž potřeba nejdříve v rámci možností rozbít, než se začnou budovat ty správné. Paradoxně se tak kolikrát u nás v plavecké škole naučí dříve a lépe plavat ten, kdo kraula vůbec neuměl a plaval jen plavecký způsob prsa než ten, kdo kraula umí, ale výrazně špatně. Odstraňovat jednotlivé chyby je totiž mnohem náročnější, než získávat návyky úplně nové.

Toto období je náročné pro „stereotypní kraulery“, kteří se musejí učit spoustu nových věcí. Na druhou stranu je důležité říci, že počáteční období po plavecké pauze je vcelku zábavné a mnohem pestřejší, než trénink uprostřed závodního období. Plavci zjišťují, že plavat se dá i na zádech, pohybovat se vpřed je možné i vlněním, kraulové nohy se dají plavat i na boku, u stěny se má obracet zásadně „kotoulovkou“, při scullingu se nestojí na místě a dá se pohybovat i nohama napřed a že kraul lze plavat i pozpátku.

Sculling pod vodou

Jakmile si však tato cvičení a návyky osvojíte, máte z poloviny vyhráno. Přestanete se totiž s vodou prát a začnete se ji snažit „cítit“ a uchopit ji, ne přemoci. Poté už je ke zlepšení v tom „našem“ způsobu, tedy kraulu, jen krůček. Neboť triatlonista, který umí jen kraul a nikoliv další plavecké způsoby, se vlastně nikdy nenaučil plavat. A přitom taková „polohovka“, pro mnohé poněkud odstrašující věc, by Vám velmi pomohla ve Vaší kraulové výkonnosti.

Plavání totiž není jen o síle a naplavaných kilometrech „od zdi ke zdi“, ale především o technice a dovednostech. Až když je máte, můžete sílu uplatnit. Dejte si tedy po skončení sezóny plaveckou pauzu, zapomeňte na chvíli, že bazény existují. Poté si najděte takové místo, kde Vám s plaváním pomohou. Anebo opět plavte stejným systémem, kdo ví už kolikátý rok, a snažte se sami sebe přesvědčit, že tento rok se to už konečně „zlomí“ a dosáhnete vysněného zlepšení.

Cest, jak se zlepšit je několik, ne všechny jsou však stejně dlouhé, pohodlné a trvanlivé. Vybírejte správně. Dnes už je naštěstí z čeho.

Martin Matula


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2018, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing