Jak zdokonalit plaveckou techniku? Zapojte do tréninku plavecká cvičení.

14.01.2018 17:42

Jak zdokonalit plaveckou techniku? Zapojte do tréninku plavecká cvičení.

O plaveckých pomůckách a jejich využití v tréninku plavání jsem psal minule. Dnes se Vám pokusím popsat několik výborných plaveckých cvičení určených ke zdokonalení techniky a odstranění mnoha plaveckých chyb.

Věřím, že se tato cvičení stanou brzy automatickou součástí vašich tréninků. Ač některá vypadají dost „nesmyslně“, nebo nemají s plaváním jako takovým mnoho společného, mají bezezbytku svá opodstatnění a pomohou Vám mnohem více, než si mnohdy dokážete představit.

Dosáhnete díky nim zlepšení polohy těla ve vodě, zdokonalení záběru a rozšíření záběrové plochy, protažení záběru, lepšího citu pro vodu, zrychlení v průběhu záběru, zlepšení rotace ramen a hlavy bez vybočování z osy těla, zlepšeného a uvolněného přenosu rukou nad vodou a celkového zlepšení plaveckých dovedností.

Popisovat tato cvičení psaným slovem není vůbec jednoduché a tak se soustředím spíše na krátký, stručný a výstižný popis, abych Vás více nemátl, než informoval. Pro ty z Vás, kteří chtějí vidět tato plavecká cvičení naživo nebo formou ukázek a videosekvencí, je možnost přihlásit se na některý z plaveckých kempů pod hlavičkou ČTA pořádaných v Nymburce.

Co se týká samotné aplikace, měla by plavecká cvičení být součástí prakticky každé tréninkové jednotky a zabírat od poloviny (časově, nikoliv kilometráží) v začátku přípravného období, až po necelou čtvrtinu v období speciální přípravy. Platí také, že čím horší plavec, tím větší podíl plaveckých cvičení.

Samozřejmě není cílem absolvovat každý den celý soubor těchto cvičení, ale spíše se soustředit na některá z nich v závislosti například na odstraňování konkrétní plavecké chyby nebo slabiny nebo v návaznosti na určité zaměření tréninku. Není to kompletní soubor všech cvičení (těch je celá řada), ale jsou to ty nejvíce používaná.

Hodně zdaru a především hodně trpělivosti (na papíře to vypadá vždy jednoduše).

SCULLING

Zvláštní forma cvičení pro získání citu pro vodu. Ruce opisují ve vodě krátké osmičky, jakoby nahmatávaly vodu. Existuje několik forem, např. ruce ve vzpažení, ruce v polovině záběru, ruce v připažení. Obdobně na zádech a také nohama napřed (nejobtížnější, protože se úplně eliminuje pohyb nohou). Pro zlehčení plaveme nohama napřed, pro zjednodušení můžeme použít destičku.

JEDNORUČE

Plavání jen jednou rukou. Střídat ruce buďto po pětadvacítkách, případně stylem 3 záběry pravá, 3 levá a opakovat. Zpočátku možno plavat i s destičkou ve druhé ruce, která je ve vzpažení. Nejtěžší variantou je, když máme druhou ruku nikoliv ve vzpažení, ale u těla (dýchat pokud možno na každý druhý záběr a dbát o klidnou polohu těla ve vodě, po dokončení záběru a přenosu ruky je potřeba se vrátit do základní polohy).

ROTACE (přetáčení na boku)

Cvičení na rotaci ramen ve vodě a na odstranění chyb při nadechování (přizdvihování se k nádechu). Několik forem: klasicky s jednou rukou ve vzpažení a druhou u těla, záběrem dochází k přetočení; ztížené formy s rukou do podpaží a zpět, do upažení a zpět; obě ruce v připažení atd. Obličej kromě nádechu neustále směřuje ke dnu bazénu.

SVÁZANÉ NOHY-cvičení pro zdokonalení dotažení záběru, pokud se záběr nedotahuje, nohy padají ke dnu(zpočátku stačí přeložit nohu přes nohu, později s gumou na kotnících)

DOBÍHÁNÍ

Plavání kraulu, kdy se ruce před započetím záběru vepředu střetávají těsně pod hladinou (jako „jednoruče“, kdy se ruce při každém záběru střídají).

RUCE V PĚST

Plavání s dlaněmi v pěst. Značně se tím sníží záběrová plocha a zdokonalí se nastavení předloktí při záběru. Důležitý je vysoký loket a jeho nepropadání dolů v průběhu záběru.

VYSOKÝ LOKET (ruka do podpaží)

Při klasickém kraulu se přenášená ruka dotýká prsty v podpaží, nedobíhat, pokud možno uvolněný přenos rukou nad vodou.

RUKA DO PROTIPROUDU

Při klasickém kraulu se přenášená ruka táhne dlaní ve vodě proti směru záběru.

ZNAK SOUPAŽ (kraulovýma nohama)

Slouží ke zdokonalení zrychlení ve druhé části záběru, zdůraznění dotažení a zrychlení v konečné fázi.

DÝCHÁNÍ NA 3,5,7

Slouží ke zdokonalení techniky, kterou nenarušuje nadechování, lepší stabilitě těla ve vodě a možnosti kontrolovat záběr pod vodou, sekundárně také hypoxický tréninkový prostředek.

 KRAULOZNAK

Střídání kraulového záběru jednou rukou a znakového druhou rukou s tím, že tělo rotuje jako vrtule. V polovině bazénu změníme směr rotace, aby nedošlo k točení hlavy.

KRAUL POD VODOU

Přenos rukou dopředu probíhá pod vodní hladinou, podobně jako při prsou, jen střídavě, ale jde o celý kraulový záběr.

UCHOPENÍ VODY

Vypadá jako „čubička“, obě ruce střídavě absolvují první třetinu záběru s důrazem na dokonalé postavení dlaně a předloktí a podobně jako u celého kraulu pod vodou se vracejí zpět.

ZÁBĚROVÁ ESÍČKA

Při klasickém kraulu zdůrazňujeme „esíčkovitý“ pohyb v průběhu záběru.

PLAVÁNÍ S HLAVOU NAD VODOU

Kraul s vysoko zdvihnutou hlavou, podobně jako vodní pólisté, kontrola vstupu ruky do vody a přílišné neodtlačování (nepropadání loktů).

NEJMENŠÍ POČET ZÁBĚRÚ

Plavání 4 až 6 pětadvacítek nebo padesátek, kdy při každé počítáme záběry a snažíme se každý následující úsek uplavat s menším počtem záběrů.

PLAVÁNÍ S KOTOULY

Plaveme svižnější pětadvacítky nebo padesátky kraulem a v průběhu každé provedeme na určených místech 2 kotouly tak, abychom pokračovali ve stejném směru.

KRAUL POZPÁTKU

Plaveme kraul s nohama napřed a záběrem od zadu dopředu (jedno z nejtěžších cvičení).


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2018, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing