Je dobré trénovat ráno nalačno?

13.06.2018 15:35

Je dobré trénovat ráno nalačno?

Je až neuvěřitelné kolik rozporuplných informací a „odborných“ článků se dá na toto téma najít. Co se ovšem sportovců a zvláště těch výkonnostních a vrcholových týká, troufám si tvrdit, že je trénink ráno na lačno bez doplnění alespoň nějaké energie dost zásadní chybou.

Spousta lidí má pocit, že si tréninkem nalačno především pomohou odbourat nějaký ten „faldík“, protože tělo má nedostatek energie z cukrů a bude muset pálit tuky. Ovšem chyba lávky! Na tuky sice také dojde, ale bohužel i na bílkoviny, což je proces doslova devastační. Navíc na jejich zpětnou resyntézu si tělo řekne o spoustu paliva a my toho přes den spořádáme mnohem víc, než by nám stačilo za normálních okolností. Trénink na lačno bych tedy nedoporučil ani „dietářům“, natož pak sportovcům.

Jak to tedy je a co v těle probíhá, vyrazíme-li ráno na trénink nalačno (Myslím tím trénink, ne patnáctiminutovou rozcvičku, kterou ještě „vykryjí“ poslední zbytky zásob glykogenu ve svalech a játrech)?

Je nutné si uvědomit, že naše tělo v noci nespí. Mozek sice odpočívá, ale běží klidový-bazální metabolismus a ten neustále spotřebovává energii, kterou v noci nemáme možnost doplňovat. Ráno jsou tudíž naše glykogenové zásoby téměř prázdné a tělo je potřebuje nutně doplnit. My, ale v té chvíli vyrazíme na trénink a spotřebu energie ještě několikanásobně zvýšíme. Po chvíli jsou zásoby glykogenu na nule a tělo musí energii někde brát. Tuky se za tak krátkou chvíli ještě ani nepodařilo nastartovat, vyplavuje se katabolický hormon kortizol a tělo začíná spotřebovávat vlastní bílkoviny (svaly) tím, že je rozkládá a z dobře známých větvených aminokyselin (BCAA) bere energii pro náš trénink. Že je to proces pro naše tělo devastační, asi není potřeba dlouze popisovat. Postupně se samozřejmě nastartuje i tukový metabolismus, nicméně katabolický proces už zašel příliš daleko. Po skončení zátěže musí samozřejmě vše proběhnout obráceně, tělo musí jednotlivé aminokyseliny zpětně poskládat a vše „zdevastované“ zase obnovit, což má za následek značné prodloužení regenerace a možnost dalšího účinného zatěžování ve formě další tréninkové jednotky.

Proto je dobré, ještě dříve než ráno na trénink vyrazíme, energetickou zásobu nějakými rychle vstřebatelnými sacharidy doplnit (nemusí jít o nic velkého, banán, müsli tyčinka nebo energetická tyčinka a kafíčko apod., prostě alespoň něco malého.

A i při tomto ranním tréninku bychom měli průběžně, třeba ve formě nápoje malé množství sacharidů doplňovat, zvláště pokud jde o něco dlouhého, případně náročného. Pokud si před dlouhým ranním tréninkem dáme i nějakou tu tabletu BCAA, určitě tím nic nepokazíme a naopak ochráníme naše vlastní bílkoviny – svaly.

Pokud do sebe někdo nedokáže před ranním během „vměstnat“ ani tu tyčinku nebo banán, existují i speciální energetická želé nebo nápoje se sacharidy o nízkém glykemickém indexu.

Pokud si jdete ráno zaklusat na 15 minut nebo absolvujete jen krátkou rozcvičku, dá se to i bez předchozího doplnění energie. Tuto dobu obvykle stačí pokrýt poslední zbytky glykogenu a vám se alespoň krásně nastartuje metabolismus. Následná snídaně by měla být ale vydatná, bohatá na všechny živiny a pokud možno i pestrá. Dobře se to dodržuje u švédských stolů na soustředěních, už hůře pak doma nebo dokonce v práci. Rozhodně se ale nevyplatí snídani zanedbávat.

Martin Matula


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2018, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing