Masáž, vodní procedury, sauna, elektrostimulace a další regenerační metody - 2.část

07.06.2019 15:53

Masáž, vodní procedury, sauna, elektrostimulace a další regenerační metody - 2.část

Pokračování z minulého dílu...

Sauna a pára- jde o jedny z nejznámějších a co do masovosti také asi nejvíce využívané regenerační procedury. Jde o metodu, kde se prohřátí organismu v horkém suchém vzduchu v sauně, nebo velmi vlhkém vzduchu v páře, vystřídá náhlým ochlazením v ledové vodě nebo chladnějším vzduchu.

S následným odpočinkem v odpočívací místnosti, po kterém se stejná procedura několikrát (2-4x) zopakuje.

Saunování má však mnohá omezení, protože jde o „zátěž“ pro náš organismus. V první řadě to znamená, že od sauny upustíme v době, kdy jsme nemocní, protože si tím pouze přitížíme. Metoda „pořádně nemoc vypotit“ tady zcela určitě není na místě. Velmi obezřetní by měli být ti, již mají nějaké problémy se srdcem nebo třeba vysokým krevním tlakem, pro ty by měla být sauna tabu! Tolerovat se dá jen použití páry při lehké viróze horních dýchacích cest, kde by mohla být pára prospěšná (více nám ale poslouží inhalace páry nad hrncem s horkou vodou s přídavkem eukalyptové esence).

Protože je pro nás saunování „zátěží“, je nám určitě jasné, že by sauna neměla následovat bezprostředně po náročném tréninku, ale ve dni volna, nebo lehkého kompenzačního tréninku. Něco jiného je krátké „prohřátí se“ v sauně, které je však spíše relaxací pro naši psychiku, než procedura saunování.

Význam sauny není ani tak v urychlení regenerace, jako spíše v posílení imunity organismu a zvýšení obranyschopnosti proti různým formám viróz a nachlazení. Další významný účinek sauny je relaxační. Z hlediska regenerace má sauna větší význam pro nesportovce, nebo „hobby“ sportovce, kde dojde ve větší míře zvýšením prokrvení a následným intenzivním pocením k odplavení škodlivin a zplodin látkové výměny z organismu. Pro sportovce má větší význam spíše pro posílení imunity a relaxace.

Kryoterapie-dalo by se říci opak "saunování". Metoda tkví v krátkém, několikaminutovém pobytu v místnosti s teplotou hluboko pod bodem mrazu, dokonce hluboko pod-100 stupňů. Takto extrémně nízká teplota značně zrychlí metabolismus, neboť dojde k překrvení periferních oblastí. Několikanásobně vzroste zásobení tkání nejen krví, ale i kyslíkem a živinami, a vzroste i odplavování metabolitů. To má, stejně tak jako třeba i ledová lázeň, příznivý vliv na protizánětlivé procesy ve svalech, ale i na celkové urychlení regenerace organismu. Tak jako i na saunování je potřeba si „zvyknout“ a pobyt v ohřívací místnosti prodlužovat postupně, tak i při použití metody kryoterapie nelámeme na začátku rekordy v délce pobytu, neboť nejen že by nemuselo dojít ke kýženému efektu-urychlení regenerace, ale mohlo by jít doslova o život. Naštěstí má většina kryokomor dostatečně proškolený personál, který nám „závodění“ v délce pobytu ani nepovolí.

Elektrostimulace-metoda, která se díky rozšíření elektrostimulátorů (u nás především Compex) tváří být novinkou, ale používaná je již dlouhou řadu let. Dříve se elektrostimulátory používaly především v rehabilitaci po různých úrazech a zraněních, později se díky miniaturizaci a výrobkům pro „domácí“ použití rozšířily i mezi sportovce. První „boom“ si pamatuji asi před 15 lety v Itálii, kdy s těmito přístroji jako naprostou novinkou přišla celá řada konkurenčních firem, vydrželo to však necelé dva roky a přístrojebyly na ústupu, až postupně skoro vymizely. Nyní přišla druhá „vlna“ s o něco lépe propracovanými přístroji a programy určenými nejen pro posilování svalů, ale i regeneraci apod. Princip je ale pořád stejný-využití elektrických impulsů ke stimulaci nervového systému příslušné oblasti s cílem vyvolání svalového stahu (dochází ke stejné kontrakci v příslušném svalu, jako v případě mozkem řízené kontrakce).

Význam má tato metoda určitě v rehabilitaci po těžkých úrazech a zraněních, kdy svalstvo postižené oblasti silně atrofuje a není jak je jinak posilovat. Navíc dochází i k výraznějšímu prokrvení dané oblasti a produkci tepla, což pozitivně ovlivňuje zraněný sval nebo úpon a změkčuje vytvářené vazivové struktury. Určitý význam může mít metoda i v oblasti regenerace, kdy při jejím použití může vlivem většího prokrvení docházet k rychlejšímu odplavení zplodin látkové výměny. V žádném případě však nemůže metoda nahradit trénink jako takový a to ani ten kompenzační, i když to výrobci tvrdí!

K dalším metodám už opravdu jen velmi stručně, už tak se z regenerace, i když hned po tréninku nejdůležitější součásti sportovní přípravy, stal dlouhý román na pokračování.

Detoxikace organismu-metoda vedoucí k odstranění toxinů z organismu za použití přístrojů využívajících elektrolýzy ve vodní lázni.

Akupresura a akupunktura-využití reflexních podnětů drážděním dostředivých drah. Zatímco akupunktura používá k působení na reflexní body jehličky, jež se vpichují do podkoží, akupresura používá ke stejnému účelu pouze tlak na tyto body.

Aromaterapie-navození relaxace a uvolnění za použití různých éterických olejů (masáže, inhalace, zábaly, koupele apod).

Jóga-velmi stará metoda zvyšování odolnosti organismu, jde o kombinaci regenerace pohybem s regenerací psychologickou. Nejde však o jednoduchou metodu, a aby byla přínosná, musíme se jí dostatečně naučit.

Napadá mně ještě celá řada dalších podpůrných metod jako hudba, dechová cvičení, infračervené a ultrafialové záření a další, z toho důležitého pro nás sportovce jsem snad na nic nezapomněl.

Ale pokud jste dočetli až sem, i když vás některé z oblastí, zvláště ty poslední příliš nezaujaly, udělali jste dobře, protože nyní se dozvíte to podstatné (možná jsem to zmínil už v odborném úvodu do této problematiky). Stejně tak jako na stále se opakující stejný trénink nebude vaše tělo po určité době reagovat žádným zlepšením, nebude reagovat ani na stále stejně se opakující podněty jednotlivých regeneračních metod a procedur. Plyne z toho jediné-metody a postupy je potřeba k dosažení maximálního efektu měnit, střídat a kombinovat.


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2019, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing