Návrat k tréninku po nemoci

13.12.2018 13:58

Návrat k tréninku po nemoci

Mnozí z vás už pochopili, že trénink v průběhu nemoci, i když se jedná o běžné respirační onemocnění, nemá žádný význam a podle toho se i chovají - odpočívají a léčí se (klidový režim, tekutiny, antioxidanty, energie).

Valná většina z vás ale nerespektuje slovo rekonvalescence a ihned po odeznění příznaků nemoci se vrhá do tréninku s takovou vervou, jako byste chtěli výpadek během týdne dohnat. Špatně jsou hned dvě věci:

Především to, že zmizely příznaky nemoci (zvýšená teplota, ucpané dutiny, bolest v krku, kašel apod.) ještě neznamená, že se váš organismus s infekcí už stoprocentně vypořádal a je v plné síle. Očišťování organismu, posilování imunitního systému, obnova sliznic atd. ještě nějakou dobu trvá a organismus stále vyžaduje klidový režim. Ten, kdo si pravidelně měří ranní TF, pozná, že je opravdu fit ve chvíli, kdy se ranní TF vrátí na původní hodnoty před nemocí. Kdo si TF neměří, měl by se řídit jednoduchou poučkou: kolik dní příznaků nemoci, tolik dní rekonvalescence po jejich vymizení. Pokud tuto dobu nedodržíte, riskujete opakování onemocnění, případně nakažení se něčím mnohem problematičtějším, například bakteriální infekcí s nutností antibiotik a mnohem delší tréninkovou pauzou.

A za druhé, když zmizely příznaky nemoci, neznamená to, že se můžeme vrhnout do tréninku „po hlavě“ a začít tam, kde jste skončili. Nebo dokonce to, že se budeme snažit během několika následných dnů dohnat vše, co jsme během nemoci zanedbali. I když dodržíme odpočinek po dobu rekonvalescence, je potřeba brát v úvahu fakt, že náš organismus je nemocí stále oslabený a návrat k tréninkové zátěži musí být plynulý a opatrný. V podstatě celý jeden týden po nemoci bychom se měli vyvarovat tréninku intenzit a trénovat jen v nízkém až aerobním pásmu s tím, že délku tréninků postupně prodlužujeme a zvyšujeme četnost jednotlivých fází u vícefázového tréninku (například triatlon).

Určitě vás teď napadla otázka prevence, jak to udělat, abychom nemarodili. Je tady hned několik věcí, z nichž žádná není samospasitelná:

1) Minimum stresu ve všech jeho formách (tedy včetně přehnaného tréninku, prochladnutí, nedostatku spánku atd.), který má za následek především oslabení imunity,

2) pokud možno minimální pobyt v prostorách, kde je velká koncentrace lidí a to zvláště v období inverzí (vlhké prostředí s teplotou okolo nuly) a samozřejmě v době epidemií a zvýšeného výskytu chřipek a respiračních onemocnění,

3) otužování se (sauna, sprcha, kryokomora apod.),

4) dostatečný přísun vitamínů a antioxidantů a to nejen v „pilulkách“, ale hlavně v rámci pestré, zdravé a vyvážené stravy,

5) očkování – chřipka,

6) nasazení přípravků posilujících imunitu organismu,

7) odstranění mandlí u lidí, kteří mají opakující se problémy. 

Zmínil jsem očkování proti chřipce. Já osobně ho u sebe praktikuji, ale je tu několik „ale“. Ne každý reaguje na očkování bezproblémově, a i když se z očkovací látky nemůžeme chřipkou nakazit, stačí spojení větší citlivosti na očkovací látku s náročným tréninkem a problém je na světě. Další problém je, že očkování musí proběhnout s dostatečným předstihem před vypuknutím „epidemie“, aby mělo tělo dost času si vytvořit protilátky, a také se musíme trefit do té správné vakcíny proti správnému kmenu chřipky, který zrovna útočí, což se ne vždy podaří. V době očkování totiž není jasné, o jaký kmen půjde. Očkovací látky se ale dělají kombinované a obsahují vždy několik nejpravděpodobnějších kmenů chřipky.

Nezbývá než popřát hodně zdraví a v praxi uplatnit jen informace o prevenci respiračních onemocnění, nikoliv o jejich léčbě a době rekonvalescence.

MM


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2019, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing