Plavecké pomůcky - nezbytná součást vašeho tréninku plavání!

27.12.2017 13:55

Plavecké pomůcky - nezbytná součást vašeho tréninku plavání!

Víte, jak rozeznáte závodního plavce od kondičního? Ten kondiční má v ruce plavecké brýle a přes rameno ručník (někdo možná i packy), zatímco ten závodní táhne na bazén obrovský pytel věcí, z nichž u některých jen těžko odhadovat, k čemu slouží.

A aby toho nebylo málo, přitáhne další várku pomůcek trenér. A to i různá lana, kyblíky, opasky, kelímky a spoustu dalších „serepetiček“. A tak zatímco na půlce bazénu, kde plave veřejnost a kondiční plavci, zejí břehy prázdnotou (občas někde nějaká destička). Na té druhé, kde trénují skuteční plavci, je tolik věcí, že není kudy vylézt z vody.

Začnu asi tím, co už většina z Vás s největší pravděpodobností používá a to jsou destičky. Tady je to celkem jednoduché, neboť umožňují především plavání prvků. To znamená samostatně ruce a nohy, ta menší (piškot), již máme nejčastěji mezi stehny (další variantou jsou kotníky) navíc zlepšuje polohu těla ve vodě. Vy, jež nemáte nohy jako modelka, si vyberte destičku klenutější (se štíhlým krkem a rozšířenějšími konci), neboť není nic horšího, než když Vám neustále postupuje směrem ke kolenům nebo rovnou vypadává. Vy se pak musíte namísto plavání soustředit právě na její udržení na místě, kam patří. Není to ale záminka k nenápadnému přikopávání, jinak šidíte sami sebe. Velkou destičku zase při plavání nohou netlačíme pod sebe, jako byste se na ní chtěli vzepřít, ale je jen přirozeným pokračováním vašeho těla. Občas lze využít i varianty velké destičky mezi stehny - zamezí částečně rotaci trupu v oblasti od pasu a dolních končetin.

Další celkem známou věcí jsou packy. Málokdo už ale ví, že kromě těch klasických existují i packy pouze na prsty rukou a packy na celé předloktí. Účel těch klasických je dostatečně znám (z anglického Power =síla, Paddle =pádlo, brouzdat se), jde především o zlepšení silových schopností plavce. Nacvičíte s nimi ale i technické věci, jako je nastavení ideálního úhlu dlaně, odstranění chyb při zanořování ruky před tělem, zlepšení rozsahu záběru a další. Využití záleží na konkrétním motivu tréninku.

Miniaturní packy pouze na prsty slouží k jedné z nejdůležitějších věcí při plavání vůbec - dotažení záběru. Pokud tak neučiníte, packa Vám jednoduše sklouzne z ruky (důležité je uchycení pouze na jednom z prstů). Packy na celé předloktí jsou potom nejméně využívané a slouží k nácviku zachování „vysokého loktu“ při začátku záběru a využití maximální záběrové plochy - celého předloktí, ne pouze dlaně.

V neposlední řadě na co byste se měli při výběru pacek zaměřit, je jejich přiměřená velikost. Dvoumetrový „hromotluk“ nemůže mít stejné packy jako čtyřicetikilová děvče :). Zde bych přidal nepsané pravidlo: packa by měla být zhruba 1,5x větší než plavcova ruka.

Další velice důležitou věcí jsou ploutve, především ty malé-plavecké. Mají hned několik důležitých funkcí. U slabších plavců nejen že zvýší rychlost, ale především výrazně zlepší polohu těla ve vodě. Dále u horších plavců, především běžců a triatlonistů, pomohou uvolnit zatvrdlé kotníky. U lepších plavců umožní trénovat v „nadrychlosti“ a dovolují tím specifický trénink, stejně tak jako třeba vlečení na gumě apod. Využití je však širší. Nabízejí např. možnost společného motivu tréninku pro výkonnostně slabší a silnější závodníky dohromady. A když bychom šli do extrému, už jsem zažil, že při plavání pouze plaveckých nohou u „neplavců“ jsme namísto pohybu zpět (couvání) konečně dosáhli kýženého pohybu vpřed – jaký zázrak! ;)

Úplně jednoduchou pomůckou, která Vás dokonale naučí nejen dotahovat záběr, ale především dynamicky zrychlit v konečné fázi záběru, je obyčejná guma (vyříznutý pás duše automobilu). Touto gumou si svážete nohy tak, aby byl totálně znemožněn jejich pohyb. Jako náhradní variantu lze použít i přeložení nártu jedné nohy přes achilovku druhé. Pokud totiž při plavání kraulu se „svázanýma“ nohama nedotáhnete záběr a nezrychlíte ho v jeho konečné fázi, potáhnete nohy s nadsázkou po dně bazénu.

Novinkou v oblasti plaveckých pomůcek pro začátečníky jsou neoprenové plavky, které zlepšují polohu těla na vodě a plavec se tak může mnohem lépe soustředit na nadechování, rotace ramen a další činnosti. Neoprenové plavky jsou krátké nad kolena i dlouhé na celé nohy. U některých firem i rozdělené podle tloušťky a síly nadnášení.

Asi poslední „vodní“ pomůckou, která by vám neměla chybět, je šnorchl. Doporučuji ne ten klasický-potápěčský, ale šnorchl určený pro ploutvové bazénové plavání (trubice vám jde před čelem, nikoliv kolem tváře). Tato v plavání ne příliš používaná pomůcka Vám pomůže výrazně s technikou. Především pak s dokonalou polohou těla ve vodě, ideálním záběrem, při kterém nemáte tendence se při nádechu přizvedávat a navíc průběh vašeho záběru pod vodou můžete po dlouhou dobu krásně sledovat.

Dále tu máme pomůcky, které využijete mimo vlastní plavecký trénink. Jde především o náhradu speciálních plaveckých trenažérů, které jsou dnes na úrovni, že jde až rozum kolem-nejen že dokážou simulovat progresivní zátěž, ale dokonce i vyhodnocovat průběh plavcova „záběru“ a vyhodnotit chyby a největší slabiny. Typů je celá řada a popis by zabral několik stran. My si ale vystačíme s jednoduchou posilovací pomůckou - s gumovými expandéry. Při jejich používání je nutné stejně tak, jako při plavání, dbát na správnou techniku provedení (především vysoký loket). Použít se dají nejen ke specifickému plaveckému posilování, ale i k posilování celého těla. Jde skutečně o vynikající pomůcku.

Nejspíše poslední věc, kterou bych Vám doporučil, je obyčejná dřevěná tyč (klidně násada od smetáku). Měla by být zhruba tak dlouhá, jako je rozpětí vašich rukou při rozpažení. Používá se ke speciálnímu plaveckému „veslování“ v předklonu - nejdůležitější je správné technické provedení. Cvik je ideální k uvolnění ramen, nácviku plavecké rotace trupu a přenosu rukou nad vodou. Sami to ale nezkoušejte, je důležitá instruktáž a kontrola.

A jsme pomalu na konci. Nicméně, ještě bych zmínil jednu, snad asi vůbec nejdůležitější pomůcku. Možná spíše pomocníka, pokud se tak dá ovšem nazvat. Jde o trenéra a kameru, pokud možno i podvodní. Ani sebevětší snaha a hromada pomůcek Vám nebude k ničemu, když nad Vámi nebude stát někdo a říkat Vám, co děláte špatně a jak to napravit. Video je pak klíčové především proto, že mezi tím, co si myslíte, že pod vodou děláte a tím, co doopravdy děláte, je velký rozdíl. Můžete se tak na videu sami přesvědčit, jaké chyby děláte nad vodou i pod vodou.

Martin Matula


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2018, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing