Příznaky přetížení a přetrénování

24.04.2019 14:08

Příznaky přetížení a přetrénování

Všeobecnou problematiku přetížení a přetrénování jsem rozebral v předchozím článku. Zde nyní uvedu jednotlivé příznaky v několika oblastech, podle kterých se dá snadno rozpoznat, že v našem tréninku chybí dostatek odpočinku a doplňování energetických zásob, a do stavu přetížení až přetrénování postupně směřujeme:

Tepová frekvence

Dochází k nárůstu klidové TF, zhoršení ortostatických testů a zpomalení poklesu TF po zatížení. Dochází také ke zvýšené tvorbě laktátu a jeho pomalejšímu odbourávání. Při velmi těžké únavě je problém vůbec dosahovat vyšších hladin TF při vyšších intenzitách, TF jednoduše nereaguje a zůstává nezvykle nízko.

Biochemie

Dochází ke změnám v produkci hormonů, klesá hladina testosteronu a naopak stoupá hladina katabolického kortizolu, dochází ke vzestupu jaterního enzymu AST, postupně klesají červené krevní parametry a dochází k nadměrnému rozpadu bílkovin a využívání bílkovin svalů jako zdroje energie.

Pocitová stránka

Zvýšená únava, nechuť trénovat, klesá motivace, dochází k poruchám spánku, poklesu koncentrace, reagujeme podrážděně nebo naopak až apaticky atd.

Celkový stav

Celkový pokles výkonnosti, chyby v technice, koordinaci, provedení pohybů, chybí síla, zcela se vytrácí dynamika atd.

Zdravotní stránka

Dochází k celkem zásadnímu poklesu imunity a tělo se nedokáže bránit jinak běžným infekcím, riziko onemocnění se několikanásobně zvyšuje.

Doufám, že nyní dokážete zavčasu rozpoznat příznaky přetížení a zavčasu zařadíte odpočinek, aby nedošlo k dlouhodobému stavu přetrénování.

MM


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2019, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing