Proč jsou sportovci na jarních soustředěních často nemocní?

13.04.2018 19:26

Proč jsou sportovci na jarních soustředěních často nemocní?

Na první pohled by se mohla zdát hlavní příčina jasná - nejistá teplota, časté střídání klimatických
podmínek v závislosti na nadmořské výšce, nevhodný odhad adekvátního oblečení a prochladnutí
jako takové.

S většinou těchto příčin by si náš imunitní systém ale za běžných okolností v pohodě poradil a lehké prochladnutí v delším sjezdu na kole by se obešlo bez následků. Ne však za situace značně snížené imunity vlivem náročného, mnohdy nepřiměřeného tréninku a s nabouraným běžným stereotypem zatěžování a odpočinku. Naše tělo je jednoduše v šoku a brání se dalšímu přetěžování všemi možnými a dostupnými prostředky.

Pokud se k tomu všemu ještě u některých jedinců přidá nedostatek spánku a odpočinku jako takového a zatížení probíhá v intenzitách, na které organismus jednoduše v tomto období není zvyklý, je na problém s jistotou zaděláno.

Na každém soustředění se samozřejmě počítá s tím, že vzhledem k časovým možnostem a podmínkám dojde k určitému nárůstu objemu tréninku a částečně i intenzity. Nárůst, ale nemůže být naprosto skokový a zcela na úkor odpočinku a aktivní nebo pasivní regenerace. Tréninky se nemohou stát prestižními závody, objem kilometrů měřítkem schopností jednotlivých sportovců a účast na každém tréninku samozřejmostí i za situace, že ho jít nemáme. A i když se na něj rozhodně necítíme, nemůžeme přeci vynechat, když jdou ostatní. Sportovní příprava i regenerační schopnosti jsou zcela individuální a podle toho je potřeba k tréninku přistupovat a řídit se sebou a ne skupinou nebo ještě hůře, nejodolnějším ze skupiny. Co je pro jednoho pohodovou vyjížďkou, je pro jiného těžkým tréninkem a rozdíl, který na rovině překonáme jízdou v háku, už v kopci tak snadno nevyřešíme. Stejně tak těžko můžeme z ničeho nic držet se závodníkem se značným rozdílem v objemu odtrénovaných kilometrů.

Ona už jenom ta myšlenka a přirozený stav mysli - jsem na soustředění, musím toho odtrénovat co nejvíc - je značně zavádějící. To víte vy, že jste na soustředění, ale váš organismus to netuší a brání se všemu, co nepovažuje za „normální“. Proto i na soustředěních, především těch jarních, je potřeba zachovat určitou kontinuitu tréninku, nárůst objemu i intenzit, zatěžování úměrně střídat s cíleným odpočinkem a tělo tréninkem nestresovat více, než je stresováno tréninkem a pracovním nasazením v běžném režimu. Jinak na sebe problém v podobě nachlazení, zranění, celkové únavy apod. nenechá dlouho čekat. A když nepřijde ihned na soustředění jako takovém, přijde zákonitě po něm, po návratu domů… prostě všeho s mírou!

Martin Matula


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2018, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing