Sportovci a epidemie chřipky

07.12.2018 22:07

Sportovci a epidemie chřipky

Každý rok je to tady a každý rok se to opakuje. Okolo vás řádí chřipka a vy jen čekáte, zda skolí i vás, nebo zůstanete ušetřeni. A ač by se zdálo, že sportovci budou odolní, je tomu přesně naopak. Jejich imunita je oslabená těžkým tréninkem, a tak v plné přípravě v podstatě chytí vše, co projde okolo. Nezbývá tedy, než se zaměřit na prevenci.

Důležité je ale také rozlišit, zda jde o chřipku, nebo jen lehčí virové onemocnění, nachlazení apod. Zatímco prvotní příznaky mohou být stejné, běžné nachlazení a virózy doprovázené jen zvýšenou teplotou a zduřelými sliznicemi, případně uzlinami, postupně rychle ustupují nebo se nezhoršují a teplota se záhy vrací do normálu. U chřipky mohou naopak v některých případech prvotní příznaky úplně chybět a přichází až vysoká teplota (často nad 39 stupňů) a bolesti svalů a kloubů, které vás doslova donutí zalézt do postele. A protože po chřipce jako sportovci zrovna netoužíme, tady je několik rad jak se tomuto virovému onemocnění snažit vyhnout.

Pobyt v kolektivu

To je asi to nejvíce, co můžete pro prevenci udělat. Vir se šíří především mezi lidmi samotnými a je celkem lehce přenosný z člověka na člověka, aniž by došlo k přímému kontaktu (vzduchem). Je proto potřeba omezit na minimum (samozřejmě v rámci možností) pobyt v prostorách, kde je mnoho lidí a velká pravděpodobnost, že někdo je přenašečem chřipkového viru. Ten, kdo například v dnešních dnech nechá výjimečně auto doma, protože je sníh a raději zvolí MHD, nedělá zrovna to správné rozhodnutí. Do práce asi většina lidí musí, do kina nebo obchoďáku už ale tak nutně ne. Společná sportoviště jsou také hrozbou, ale ne tak velkou jako výše zmíněné možnosti. Kdo se totiž necítí dobře, do posilovny asi nepůjde, zato kino klidně riskne (tady bych apeloval na sportovce, kteří se necítí dobře, aby tréninkem ve skupině neohrožovali nejen sebe, ale i všechny ostatní okolo sebe). Takže pokud můžete, vyrazte někam na běžky, mimo civilizaci a máte o prevenci postaráno.

Vitamíny, antioxidanty, doplňky na posílení imunity

Nejde jen o dobře známý vitamín C, ale i další vitamíny a látky, které bychom v tomto období chřipkové epidemie měli přijímat nad rámec zdravého stravování. Jako sportovci s velkou spotřebou těchto látek a tréninkem oslabenou imunitou bychom měli preparáty s obsahem vitamínů, minerálů, dalších stopových prvků, aminokyselin atd. využívat celoročně. Zimní období a probíhající epidemie chřipky a dalších respiračních onemocnění, jsou ovšem signálem, pro další zvýšení příjmu těchto látek, především vitamínů a preparátů na posílení imunity.

Sauna, otužování a další procedury

Nyní už je celkem pozdě, ale pokud se praktikují celoročně nebo na začátku zimního období, s odolností vůči respiračním onemocněním pomohou určitě, s odolností proti viru chřipky částečně.

Pokud už nás však onemocnění potká, je potřeba skutečně rozlišovat mezi lehkým virovým onemocněním, bakteriálním onemocněním (např. angína) a chřipkou jako takovou. Pokud nejde o dítě a jen trochu se ve svém těle vyznáte, je zbytečné chodit k lékaři (samozřejmě vyjma průběhu nemoci takovému, kdy je to opravdu nutné). Tam totiž s největší pravděpodobností „chytíte“ v čekárně ještě něco dalšího a léčba se tak zkomplikuje. Nesmyslem je také léčit chřipku antibiotiky, protože jde o onemocnění virové a na viry antibiotika nepůsobí. Naopak si jen více oslabíte imunitu. Antivirotika sice také existují, ale jde o léky velice drahé a lékař je předepíše jen v případě ohrožení života nebo očekávaných závažných komplikací (kombinace s jinou chorobou apod.) Zalezeme tedy do postele, vedle sebe připravíme dostatečné množství tekutin, vitamínů a nějaký lék na snížení teploty, když je opravdu vysoká. Postačí paralen nebo preparát, který jej obsahuje, v kombinaci s bolestivostí kloubů a svalů někdy lépe působí ibuprofen. Pokud si s teplotou nevíte rady a to zejména u dětí, není nic lepšího než zábal v mokrém ručníku a prostěradle, který teplotu zaručeně srazí. Bojujeme ale jen opravdu s horečkou! Zvýšená teplota je totiž u nemocného prospěšná a pomáhá imunitnímu systému v boji s nemocí. U chřipky je potřeba počítat s tím, že si poležíme několik dní a i několik následných, poté co se nám uleví, si ještě nezasportujeme. Náš organismus je totiž nemocí oslabený a potřebuje zregenerovat natolik, aby mělo jeho zatěžování v podobě tréninku nějaký reálný význam.

Ať se vám chřipka i všechny další nemoci vyhýbají.

MM


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2018, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing