Trénovat cyklistiku pomocí měření TF nebo měřiče wattů?

06.04.2018 18:43

Trénovat cyklistiku pomocí měření TF nebo měřiče wattů?

Měřiče wattového výkonu se postupným snižováním pořizovacích nákladů staly dostupnějšími pro širší masu cyklistů a chvílemi se dokonce zdálo, že by v oblasti cyklistiky mohly úplně vytlačit a nahradit měřiče tepové frekvence. A to především díky tomu, že na změnu intenzity reagují okamžitou změnou výkonu a ne se zpožděním, jak je tomu u měřičů TF. Ale stejně tak, jako měření TF má i měření výkonu svoje nedostatky, a tak se ideální jeví spíše kombinace obou těchto metod.

Zvláště, podaří-li se nám pochopit určitý vztah v měření obou veličin. Výkon nám jasně říká, jakým úsilím jedeme v daný moment, ale už nic o tom, jak dlouho jsme schopni to vydržet a kam až můžeme zajít. Stejně tak jako nám neprozradí, za jak dlouho se z chvilkové přemíry výkonu po nějakém zrychlení nebo nástupu zase vzpamatujeme. A k tomu právě slouží kontrola TF.

Dobrým pomocníkem je měřič výkonu pro časovku, kde již většina závodníků ví, na jaké výkonové hladině se může po danou dobu pohybovat. U spousty závodníků odstranil měřič výkonu nedostatky v podobě přespřílišné intenzity při jízdě do kopce a naopak nedostatečné při jízdě z kopce (zvláště mírného) dolů. Nicméně i tady je měření TF ideální kontrolou. Mnohem přesněji, než je tomu na základě měření TF, lze měřením výkonu určit i kalorickou spotřebu organismu.

Tréninkovým metodám založeným na měření výkonu se budu věnovat v některém z následujících článků. Co se mě týče, používám měřič výkonu dnes již výhradně k tréninku intervalů, tempa a občas v dlouhých, několikakilometrových kopcích, kde porovnáním s TF krásně zjistím stav současné trénovanosti a stavu únavy. Při běžném tréninku se řídím měřičem TF, neboť pomocí něj se mnohem snadněji udržím v odpovídající zóně zatížení. Při řadě tréninků se ale řídím jen pocitem.

Snad každý, kdo si měřič výkonu pořídil, se první tréninky ani nedíval na silnici, kam jede, ale měl oči přilepeny na displeji wattmetru. Někoho to naštěstí po pár jízdách přešlo, pro někoho však v podobě tohoto měřiče vyvstal neunavitelný virtuální soupeř. Kompenzace se vytratila, lehké tréninky přestaly existovat a jedinou vidinou je překonat průměr z minula, případně vyvinout rekordní výkon v nástupu nebo prudkém kopci. Jednoduše řečeno - cesta do pekel.

Přetrénování na sebe nenechá dlouho čekat a ti skuteční soupeři - na závodech - si s vámi budou dělat, co budou chtít. Používejte tedy měřič výkonu, stejně jako měřič TF ke kontrole vašeho tréninku, naučte se s nimi pracovat a snažte se pochopit vzájemné souvislosti. Jen tak vám budou ku prospěchu.

Martin Matula


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2018, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing