Triatlonový trénink

08.12.2017 16:22

Triatlonový trénink

Příprava v každém sportovním odvětví není ničím jednoduchým. Z teorie víme a z tréninkových příruček a „biblí“ sportovní přípravy se dozvíme, že je potřeba dodržovat řadu zásad a postupů, jako je přiměřený nárůst zatěžování, střídání tréninku a odpočinku, systematičnost, cyklování, zaměření na dané období přípravy atd.

Mimo to se setkáváme s pojmy, jako je objem, intenzita, frekvence zatěžování, technika a technická cvičení, zátěžové testy, kontrolní testy atd. A aby toho nebylo málo, přichází na řadu i celý zástup věcí a činností, se sportovní přípravou souvisejících, jako je regenerace, výživa a sportovní výživa, doplňková cvičení, strečink a protahování, posilování, psychická příprava, taktická příprava a řada dalších aspektů.

A teď čert, aby se v tom vyznal už jen v případě jednoho sportu. Co teprve hned v kombinaci tří celkem blízkých, ale zároveň velmi vzdálených sportovních odvětví, které si jdou v řadě věcí ruku v ruce, ale v řadě dalších zase zcela proti sobě. Základní otázkou a problémem je, jak sladit trénink tří disciplín dohromady tak, aby byla naše výkonnost v triatlonu co nejlepší.

Samozřejmě jsou velké rozdíly v nastavení tréninků pro začátečníky a pokročilé triatlonisty, nebo dokonce špičkové triatlonové závodníky. My se budeme věnovat především té první skupině, nicméně nakousneme i témata a rozdíly plynoucí z porovnání s těmi pokročilejšími, a to už proto, že základní zákonitosti sportovní přípravy platí obecně pro všechny a je potřeba je dodržovat a řídit se jimi, ať už s triatlonem začínáme, nebo jsme už nějakých úspěchů v tomto sportu dosáhli.

Samozřejmě velkou roli hraje to, jaký máme základ z minulosti. Prostě a jednoduše to, zda jsme od malička sportovali, i když třeba ve zcela jiné sportovní disciplíně, nebo zda se sportem začínáme. A to jak v mladším věku nebo „na stará kolena“. Prostě a jednoduše je vždy nutné vycházet ze základu, který máte a ten je vaší startovní čarou. A to nyní neberu vůbec v potaz aspekty typu, kolik máte na sportování a přípravu času, kolik jste schopni a ochotni přípravě obětovat, jak fyzicky nebo psychicky máte náročné zaměstnání, jak vám vaši přípravu toleruje okolí a rodina a spousta dalších věcí, co s tímto souvisí.

Když začínám jako trenér s nějakým novým klientem, snažím se o něm nejprve dozvědět co nejvíce informací. Samozřejmě ne typu „lustrace“, zda je klient dostatečně solventní a spolupráce pro mě bude lukrativní, ale především hledám informace o jeho sportovní minulosti, dosavadní přípravě, časových možnostech, obvyklé skladbě tréninků, zdravotním stavu, rodinnému zázemí a řadě dalších věcí.

 I tak je ale mým prvním krokem to, že pošlu klienta na zátěžové testy, abych zjistil řadu nezbytných informací o něm a mohl nastavit přípravu tak, aby měla pokud možno maximální efekt. A je úplně jedno, jestli má dotyčný na trénink jednu nebo čtyři hodiny denně, případně přes týden skoro nemá čas a vše dohání o víkendech.

Cíl je jednoduchý. Musí se odhalit zásadní slabiny organismu a z toho analyzovat chyby v dosavadní přípravě. Na těchto slabinách potom prioritně dále pracujeme. Většina sportovců totiž postupuje přesně obráceně. Prioritně pracují, aniž o tom někdy i vědí, na svých silných stránkách a těm slabým se vůbec nevěnují. Jejich výkonnost se tak po počátečním růstu na určité úrovni zasekne a dále nestoupá, nebo naopak začne dokonce klesat. A to skutečně nemluvím o žádných vrcholových závodnících, ale o valné většině z vás triatlonistů a dalších sportovců.

Častým zjištěním je nedostatečný vytrvalostní základ a naprostá absence tréninků základní vytrvalosti. Jedinec často trénuje vše pouze ve střední a vyšší intenzitě. S tím úzce souvisí i stereotyp a malá pestrost tréninků. U některých pak naopak chybí trénink nad úrovní ANP, kde už to moc „bolí“, případně zcela sabotují nácvik techniky, protahování, kompenzační cvičení, regeneraci, výživu a řadu dalších faktorů, které s přípravou souvisí.

Návody a tréninkové rady a tím i tréninkové motivy na M1T se samozřejmě nemohou zabývat a zohledňovat individuální faktory a hlediska. Budou vesměs obecné a určené začátečníkům. Ale i těm by měly výrazně pomoci s tím, aby se naučili rozpoznat, na čem je potřeba pracovat a aby dokázali přípravu nastavit tak, aby byla dostatečně pestrá a především efektivní.

V následujících článcích se dozvíte více o jednotlivých aspektech tréninku, které jsem v tomto článku zmiňoval. Bude se jednat o články na téma: zátěžové testy, pestrost tréninků, technická cvičení, regenerace, sportovní výživa a řadu dalších.

Dále budeme pravidelně zveřejňovat další sérii článků, které se zaměří na to, co v daném období konkrétně trénovat. Vše bude doplněno o řadu možných a pro tento účel a období použitelných tréninkových motivů.

Zkrátka Vám poskytneme konkrétní návod, jak trénovat a jak se na triatlon připravovat. Budete se tak zdokonalovat ve všech věcech a oblastech, které se sportovní přípravou v triatlonu souvisí.To je i jedním z cílů tohoto projektu.

V příštím článku Vám přineseme již konkrétní příklad tréninku v tomto období.

Martin Matula


Partneři

    

                         Partneři     

                       


           


O nás

MŮJTR1ATLON je oficiální projekt České triatlonové asociace, který otevírá brány pro nové zájemce o triatlon. Zkuste si letos svůj první aquatlon, duatlon nebo triatlon, ať už ve štafetě nebo na vlastní pěst. Zažijte novou dávku adrenalinu, vyberte si některý z našich doporučených závodů a dejte si svůj první závod jako novou výzvu pro letošní rok.

Novinky e-mailem

Novinky e-mailem
           

Nahoru ↑

© 2018, Česká triatlonová asociace – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing